CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Halaman

Jumaat, 6 Januari 2012

Kota Fez,Maghribi

KOTA Fez di Maghribi pernah menjadi kota penting, iaitu sebagai ibu kota pertama negara itu dan pusat spiritual Islam. Fez didirikan pada 789 Masihi oleh Idris bin Abdullah, seorang keturunan Nabi Muhammad SAW yang melarikan diri ke Maghribi kerana dianiaya oleh Kerajaan Abbasiyah. Beliau kemudiannya mendirikan Kerajaan Idrisiyah di Fez.
Fez kemudian dibangunkan oleh Idris II pada 809 Masihi dan berkembang dengan pesat serta menjadi ibu kota pemerintahan Idrisiyah. Fez menjadi tumpuan imigran Islam dari Cardova dan Qairawan.
Selain menjadi pusat gerakan politik dan agama dalam melawan penjajahan Perancis pada awal abad ke-20, Fez juga menjadi pusat pendidikan dan kebudayaan dengan adanya Universiti-Masjid Qairawan.
Gerbang kota Fez, merupakan salah satu gambaran kebesaran kota ini pada abad pertengahan. Fez juga sarat dengan peninggalan lainnya yang masih dapat kita lihat sehingga kini.
Idrisyiah
Selama 300 tahun sejak didirikan, Fez dikuasai Kerajaan Idrisiyah, Fez kemudian jatuh ke tangan al-Murabitun pada 1075 dan al-Mwahhidun pada 1145. Pada 1248, Fez direbut oleh Kerajaan Mariniyah dan dijadikan ibu kota.
Ketika kaum Sa'adiah berkuasa, mereka memilih Marakesh sebagai ibu kota. Ketika Sultan Maghribi, Abdul Aziz bin Hassan naik takhta, Fez kembali menjadi ibu kota. Namun pada 1911, kota ini dikuasai oleh Perancis.
UniversitI Qairawan
Kewujudan Masjid dan Universiti Qairawan menjadikan Fez terkenal sebagai pusat kajian Islam. Peninggalan lain berupa kota, pintu gerbang, istana dan madrasah masih dapat ditemui sekarang. Sejumlah madrasah tidak lagi berfungsi selain sebagai tempat ibadat.
Meskipun sejumlah karya seni di kota ini telah hilang keasliannya, namun Fez tetap menggambarkan sebuah kota besar kuno yang pernah terkenal. Masjid Qairawandi kota Fez dibina pada masa Yahya I bin Muhammad dari kerajaan Idrisiyah. Masjid ini dapat menampung hampir 10,000 jemaah.
Pusat Kemerdekaan
Ketika ini, peranan Fez sebagai sebuah kota negara yang utama telah berkurangan meskipun masih menjadi ibu kota wilayah. Peranannya sebagai pusat pemerintahan digantikan oleh Rabat. Casablanca juga telah menggantikannya sebagai pusat perdagangan negara.
Namun keluarga terkemuka dari Fez masih memainkan peranan di kalangan elit politik Maghribi. Fez sebagai pusat sejarah nasional dan pusat keagamaan Islam.
Selain masjid, kota Fez ada banyak bangunan madrasah, kewujudan Madrasah Bu'inaniyah dan madrasah yang lain membuatkan kota Fez dikenal sebagai pusat kebudayaan dan pendidikan.
Gerakan Kemerdekaan
Ketika Perancis berkuasa di Maghribi, muncul gerakan penentangan yang berasaskan agama untuk melawan Perancis di Fez. Sebagai pusat keagamaan, Fez menjadi tempat munculnya protes keagamaan dari gerakan Salafiah dan pemberontakan golongan nasionalis.
Betapa aksi demonstrasi penting berlangsung di sana, dan para pemimpinnya berperanan penting dalam gerakan kemerdekaan Maghribi. Kepemimpinan Parti Kemerdekaan Parti Kemerdekaan juga disusun terutama oleh golongan elit politik dari Fez.